مقالات

کود آلی مایع

کود آلی مایع

کود آلی

کودهای آلی که با نام کودهای ارگانیک نیز شناخته می شوند، تشکیل شده از مواد آلی بر پایه کربن هستند و عمدتا از موجودات زنده همچون میکرواورگانیسم های خاک، و یا فضولات حیوانی، مشتقات گیاهان مثل برگها و دیگر قسمت های گیاهان، و سایر پسماندهای آلی در طبیعت، تشکیل می شوند.این کودها فاقد تاثیر
منفی بر محیط زیست هستند تهدیدی برای آسیب به ساختار خاک به شمار نمی آیند.

کود آلی مایع

کود آلی مایع موجب تغذیه کامل گیاهان زراعی و باغی، افزایش عملکرد آنها و افزایش مقاومت در برابر تنش ها اعم از تنش های آبیاری و دمایی می شود. گوگرد موجود در این ترکیب علاوه بر خاصیت تغذیه ای، باعث کمک به ضد عفونی و پیشگیری از بیماری های قارچی در گیاهان خواهد شد.

Plant Fungus: Identify & Treat Garden Fungal Growth | LoveToKnow(نمونه ای از آسیب قارچ به برگ گیاهان)

این کودها تقریبا با تمامی گیاهان سازگاری هستند و هم از طریق برگ و هم از طریق ریشه قابل جذب شدن توسط گیاه می باشند. کود آلی مایع حاوی میزان مناسبی از عناصر اصلی و عناصر ریز مغذی مورد نیاز گیاه است که گیاه برای رشد به آنها نیاز دارد به خصوص نیتروژن که یکی از عناصر بسیار مهم برای گیاهان می باشد. 

در واقع تمامی عناصر مورد نیاز گیاه مانند نیتروژن، منیزیم، پتاسیم و فسفر به صورت فشرده در کود آلی مایع وجود دارد.

Nitrogen: Why Managing it Matters | Active AgriScience

ویژگی های کود آلی مایع

  1. باعث بهبود خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی گیاه می شود.
  2. موجب افزایش جذب عناصر غذایی توسط گیاه می شود.
  3. دفع کننده آفات از جمله کرم ساقه خوار است.
  4. از بیماری های گیاهی نیز جلوگیری می کند.
  5. در افزایش کیفیت گیاه و میوه نیز بسیار موثر است.
  6. مانع از سوزندگی گیاه شده و تاثیرات مخرب کودهای شیمیایی را تعدیل می کند.
  7. این نوع کود به عنوان بستر کشت مناسب برای مصارف مختلف اعم از: گل کاری، جنگل کاری و … استفاده می شود.

مزایای کود آلی مایع

کودهای آلی مایع دارای عنصر بسیار مهمی هستند که اغلب صاحبان کشت از آن غافل می باشند، این عنصر گوگرد است. وجود گوگرد در این کود باعث خاصیت ضد قارچ بودن می شود. بنابراین با مصرف کودهای حاوی گوگرد از بروز قارچ در ریشه و انتشار بیماری های قارچی در گیاه جلوگیری می شود.

Fungal Disease | Garden Pests & Diseases | Gardening Tips | Thompson & Morgan

مزیت بعدی کود آلی مایع حفاظت از خاک است، استفاده بیش از اندازه از کودهای شیمیایی آسیب های غیرقابل جبرانی به گیاه و خاک وارد می کند مانند ایجاد سوختگی در ریشه گیاه و شور شدن و از بین رفتن ساختار خاک می شود، در صورتیکه کودهای آلی مایع هیچ آسیبی به محیط زیست و گیاه وارد نمیکند و حتی با استفاده از کود آلی مایع صدمات وارد شده با خاک بهبود می یابند.

معایب کود آلی مایع

کودهای آلی مایع معایب چندانی ندارند تنها نکته ای که درباره این کودها باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مدت زمان تاثیر گذاری کودهای آلی طولانی تر از کودهای شیمیایی است.
می توان مدتی قبل از کاشت بذر یا نشاء اقدام به کوددهی کرد تا خاک در زمان کاشت آماده باشد. البته به یاد داشته باشید اگرچه تغذیه خاک و گیاه مدت زمان بیشتری نیاز دارد اما تاثیر و ماندگاری کود آلی مایع طولانی تر و بی ضرر تر از کود شیمیایی است.

نحوه مصرف

مهمترین طریقه مصرف این نوع کود به صورت محلول پاشی است. بهترین زمان برای کوددهی به صورت محلول پاشی، زمان غروب افتاب یا اول صبح است .توجه داشته باشید که بین مرحله کودپاشی و سم پاشی باید حداقل یک هفته فاصله ایجاد شود تا ضربه ای به گیاه وارد نشود.

نحوه مصرف کود آلی مایع

توجه: اگر از کودهای مایع آلی به مقدار بیش از حد مجاز استفاده شود و در واقع حد سمیت برای گیاه به وجود بیاید. باعث سوزندگی گیاه می شود و اگر هم به میزان کمتر از حد نیاز استفاده شود تاثیر لازم بر گیاه رو نخواهد گذاشت. پس دقت کافی در مقدار مصرف این محصول بسیار حایز اهمیت است.

میزان مصرف

میزان کود آلی مایع به روش آبیاری برای محصولات زراعی به ازای هریک هکتار ۱۵ الی ۲۰ لیتر گوگرد مایع آلی باید مصرف شود.این میزان برای محصولات باغی به ازای هر ۲۰۰ درخت میزان ۲۰ لیتر در هر نوبت کفایت می کند.
یعنی اگر شما ۲۰۰ درخت دارید و قرار باشد ۳ نوبت استفاده نمایید ۶۰ لیتر میزان لازم برای باغ شما خواهد بود.و اگر برای دفع آفات محصولات چه زراعی و یا باغی می خواهید به صورت محلول پاشی مصرف نمایید باید به نسبت ۵ در ۱۰۰۰ با آب ترکیب شود.یعنی به ازای هر یک ۱۰۰۰ لیتر آب ۵ لیتر گوگرد در سم پاش بریزید.

تحقیقات نشان داده که بهترین زمان استفاده این کود آلی در ساعات آخر آبیاری می باشد.

بهترین زمان مصرف

یکی از مواردی مهم در کشاورزی و تغذیه زمان استفاده از کود می باشد که معمولا بهترین زمان مصرف کود زمانی می باشد که درخت و یا گیاه بیشترین انرژی را مصرف می کند اولین مرحله ( قبل از گل دهی) و زمانی که درخت در مراحل اولیه تشکیل میوه و اوج جذب مواد غذایی و انرژی است.

مرحله دوم تشکیل(دانه و یا میوه) می باشد. و سومین مرحله زمانی است که میوه و محصول ما در حال رشد و درشت شدن و یا در مرحله پر کردن مغز قرار دارد.
تا زمان ۲۰ روز قبل از برداشت محصول شما می توانید از این کود برای تغذیه درخت به صورت آبیاری استفاده نمایید. تعداد دفعات مورد نیاز برای باغات و مزارع حداقل ۲ نوبت می باشد.
برای محصولاتی مانند بادام و گردو که زمان بیشتری تا برداشت نیاز است ۳ بار نیز توصیه می شود.که نتیجه دلخواه شما رقم بخورد. رعایت تعداد دفعات با توجه به موارد گفته بسیار در نتیجه گیری شما مهم خواهد بود.

بهترین زمان مصرف کود آلی

آیا می دانستید ؟

کود آلی مایع برای دفع آفات نه تنها برخی از آفات را از بین می برد و دفع می کند بلکه نسل آنها را نیز در سال های بعد کمتر خواهد کرد. همچنین به حشرات مفیدی مانند کفش دوزک ها، بال توری ها و زنبور های شکارچی آسیبی وارد نمیکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *